پایبندی طولانی مدت به سبک زندگی سالم، شما را از ابتلا به بیماریها مصون نگه می دارد

11مارس 2020 - محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون به طور قطعی دریافته اند که افزایش زمان صرف شده برای داشتن یک سبک زندگی سالم در دوران میانسالی می تواند از ابتلای شما به برخی از بیماری ها در مراحل بعدی زندگی جلوگیری کرده و باعث تقویت سلامت قلبی و عروقی شما شود. محققان شیوه زندگی سالم را نکشیدن سیگار، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش منظم، حفظ وزن سالم، و حفظ قند خون، فشارخون و کلسترول در محدوده ی سالم معرفی کردند. آنها خاطر نشان نمودند در افراد بالغی که سبک زندگی سالمی دارند، خطر ابتلا به هایپرتنشن(فشار خون بالا)، دیابت، بیماری های قلبی و بیماری های كلیوی یا مرگ زودهنگام پایین است. این تحقیق با عنوان "ارتباط مدت زمان سلامت ایده آل قلب و عروق در بزرگسالی با نتایج کاردیومتابولیک و مرگ و میر در مطالعه ی فرزندان فرامینگهام" در مجلهJAMA Cardiology ، منتشر شده است.

نویسندگان این مطالعه در نتیجه گیری خود نوشتند: این نتایج حاکی از آن است که هر چه مدت زمان سلامت قلب و عروق در دوران میانسالی بیشتر باشد، مزایای بیشتری برای سلامت کاردیومتابولیکی در مراحل بعدی زندگی دارد و خطر مرگ و میر را در سالهای بعدی زندگی کاهش می دهد. آنها نوشتند ، تحلیل ما با این مفهوم سازگار است که بهبود سلامت قلب و عروق(CVH) یک جامعه از طریق تغییر سبک زندگی در سطح فردی و اجتماعی ممکن است منجر به کاهش عوارض و مرگ و میر شود.

دکتر ونسا زانتاکیس، نویسنده ی مسئول این مقاله و استادیار پزشکی BUSM و محقق مطالعات قلب فرامینگهام در بیانیه ای گفت: نتایج ما نشان می دهد که زندگی طولانی مدت در بزرگسالی با سلامت قلبی عروقی بهتر- صرف نظر از سن-، امکان پذیر می باشد. یافته های ما بر اهمیت ارتقاء رفتارهای سالم در طول دوره ی زندگی تأکید دارد. در مورد تأثیر این مطالعه بر جمعیت به طور کلی، می توان گفت: در سطح جامعه، این امر به طور کلی به کاهش عوارض و مرگ و میر ناشی از بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری مزمن کلیوی و مرگ در اواخر بزرگسالی کمک می کند. آنها امیدوارند که افراد بیشتری رفتارهای سالم را در زندگی اتخاذ کنند و به مدت طولانی به آنها پایبند باشند تا از ابتلا به بسیاری از بیماریهای کشنده ی غیر واگیر در امان بمانند.

منبع:

JAMA Cardiol. Published online March 11, 2020. doi:10.1001/jamacardio.2020.0109

https://www.news-medical.net/news/20200311/Healthy-lifestyle-for-longer-keeps-disease-at-bay.aspx